Dziecko

Wybieramy porodówkę – na co zwrócić uwagę?

Narodziny dziecka to jedno z tych wydarzeń, które będziesz pamiętać do końca życia. Warto więc zadbać o jak najlepsze wspomnienia.

Czytaj dalej...

Rodzicu! Zadbaj o kręgosłup swojego dziecka

Jak zadbać o zdrowy kręgosłup u dzieci? Zbyt ciężkie plecaki, siedzący tryb życia oraz brak ruchu, to jedne z wielu przyczyn wad postawy u dzieci i młodzieży. Nawet 30% z nich może mieć problemy z kręgosłupem. Wczesna diagnostyka oraz regularne ćwiczenia pomagają skutecznie zmniejszyć prawdopodobieństwo przewlekłych problemów w tym obszarze. W jaki sposób rodzice mogą pomóc w szybszym zdiagnozowaniu wad u swoich pociech i wspierać ich zdrowy rozwój?

Czytaj dalej...

Triathlon dla każdego! Enea Challenge Kids Triathlon 2016

Zawody sportowe dla dzieci budzą największe emocje – tutaj nie ma miejsca na udawane wzruszenia czy wymuszone łzy. Maluchy stawiają na równi zabawę i wzmożoną aktywność fizyczną, nigdy się nie poddają i zawsze walczą do końca. Właśnie ruszyły zapisy na wyścigi organizowane z myślą o najmłodszych sportowcach w ramach cyklu Enea Tri Tour.

Czytaj dalej...

Niepłodność to wspólna sprawa pary

Mężczyźni coraz pełniej angażują się w przygotowanie swoje i partnerki do prokreacji. To zasługa upowszechniania wiedzy o wspólnej odpowiedzialności pary za ewentualne problemy z płodnością. Dziś specjaliści mówią o 6 żelaznych zasadach, które nie powinny być lekceważone przez mężczyzn, ani przez kobiety marzące o dziecku.

Czytaj dalej...

Zdrowe i bezpieczne żywienie ma znaczenie

Nawyki żywieniowe z dzieciństwa zaprocentują w przyszłości Pierwsze lata życia dziecka to czas poznawania nowych smaków. Niektóre od razu przypadają maluchom do gustu, a do niektórych bardziej wyrazistych muszą się przyzwyczaić. Popularna ostatnio wspólne gotowanie z najmłodszymi to okazja do odkrywania coraz to nowych potraw i połączeń smakowych, ale czy wszystkie produkty z dorosłego stołu są odpowiednie i bezpieczne dla najmłodszych dzieci? W pierwszych latach życia dziecka to nie smak potraw jest najważniejszy, a jakość i bezpieczeństwo produktów, z których je przygotowujemy. Jak zatem prawidłowo komponować menu malucha, by mieć pewność, że dostaje to, co najlepsze? Co za dużo, to niezdrowo Kształtowanie nawyków żywieniowych dziecka odbywa się już od poczęcia. Będąc w ciąży i karmiąc piersią mama dba o prawidłową dietę swoją i dziecka, równie ważnym momentem jest rozszerzanie jego diety i dbanie o bezpieczeństwo wrażliwego organizmu dziecka. Jego niedojrzały organizm jest szczególnie wrażliwy zarówno na nadmiar, jak i na niedobór składników pokarmowych w diecie. Dieta dziecka powinna być prawidłowo zbilansowana pod względem energii i składników odżywczych, takich jak białka, tłuszcz, witaminy i minerały. Nadmiar niektórych składników pokarmowych może prowadzić do otyłości. Według danych WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) ilość spożywanych codziennie pustych kalorii rośnie, a nadwaga jest jednym z najpowszechniejszych problemów zdrowotnych młodych Europejczyków. Na początku XX wieku ludzie spożywali mniej niż 5 kg cukru rocznie, obecnie w Europie jego spożycie wzrosło ponad kilkukrotnie, do 40-60 kg rocznie na osobę . Efekty większego spożycia cukru widać również w Polsce. W latach 2002-2010 częstość występowania nadwagi wśród polskich nastolatków się podwoiła.  Co prawda obserwujemy powolne cofanie się tego trendu, ale nadal potrzebne są programy edukacyjne podwyższające świadomość z zakresu kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych już od pierwszych lat życia dziecka. Prawidłowo zaprogramowany metabolizm dziecka wspiera jego zdrowie w wieku dorosłym, a pozytywne zwyczaje żywieniowe ukształtowane w dzieciństwie pomogą dokonywać prawidłowych wyborów żywieniowych w dorosłym życiu. Witamin i minerałów wciąż za mało Równie niekorzystny jak nadmiar niektórych składników, jest ich niedobór. Jeśli organizmowi brakuje witamin czy składników mineralnych, może powodować to poważne konsekwencje zdrowotne. Mimo, że każdy z nas wie, jak ważne w diecie są witaminy i minerały, wciąż jemy za mało warzyw i owoców. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją NUTRICIA  – 100% dzieci w Polsce spożywa niewystarczającą ilość warzyw . Ta tendencja niestety utrzymuje się. Badania europejskiego oddziału WHO wykazały, że jedynie 30% chłopców i 37% dziewczynek w wieku 13-15 lat zjada przynajmniej jedną porcję owoców dziennie!  Jesienią i zimą szczególnie warto zadbać o odpowiednią ilość warzyw i owoców w diecie dziecka, pamiętając, że pozytywne nawyki z dzieciństwa maja dużą szansę utrzymać się w przyszłości. Tylko skąd wiedzieć jaka porcja będzie właściwa dla malucha, który ma szczególne potrzeby żywieniowe? Porcja zdrowia Przy układaniu jadłospisu dziecka pomocny będzie modelowy talerzyk żywieniowy pokazujący poszczególne grupy produktów, wyrażone w dziennych ilościach porcji w jadłospisie dziecka. Taki talerzyk możesz znaleźć na edukacyjnej platformie 1000dni.pl. Pamiętajmy, że to rodzic wybiera co dziecko zje, ale to dziecko decyduje ile zje danej potrawy. Podstawową zasadą w żywieniu dziecka od 1. do 3. roku życia jest stosowanie odpowiednich dziennych porcji do wszystkich produktów spożywczych. Będzie to 5 porcji warzyw dziennie, 4 porcje owoców dziennie, a także 1-2 porcja tłuszczów, 4-5 produktów białkowych, 5 porcji produktów zbożowych dziennie, woda – w ilości 1300 ml na dobę. Porcją warzyw dla dziecka w wieku 13-36 miesięcy będzie na przykład jeden mały pomidor, pół papryki, szklanka gotowanego kalafiora czy szklanka gotowanej cukinii. Składniki pod lupą Posiłki podawane maluchom powinny być regularne, różnorodne i pełnowartościowe. Podawaj dziecku tylko najwyższej jakości produkty spożywcze, których jakości, składu i pochodzenia jesteś pewna. Dziecko to nie mały dorosły i jego organizm jest szczególnie wrażliwy na czynniki zewnętrzne, takie jak zawarte w żywności toksyny czy zanieczyszczenia. Warto więc wybierać dla malucha produkty, które są skierowane specjalnie dla tej wyjątkowej grupy konsumentów. Mamy wtedy mamy pewność, że podajemy dziecku żywność, która przeszła surową kontrolę norm bezpieczeństwa. Normy jakości i bezpieczeństwa wobec surowców używanych w posiłkach dla niemowląt i małych dzieci są nawet kilka tysięcy razy bardziej restrykcyjne niż w przypadku surowców ogólnodostępnych. Liczy się regularność Bardzo ważna w żywieniu niemowląt i dzieci jest regularność. 5 posiłków w ciągu dnia to idealna ilość dla małego dziecka. Będą to każdorazowo 3 posiłki główne (śniadanie, obiad, kolacja) i 2 uzupełniające (drugie śniadanie i podwieczorek). Konsekwencją nieprawidłowej diety i niewłaściwych nawyków żywieniowych, m.in. zbyt dużej ilości posiłków w ciągu dnia, są nadwaga i otyłość u coraz młodszych dzieci. Równie alarmującą sytuację obserwujemy wśród dzieci w wieku szkolnym. Badanie przeprowadzane w ramach międzynarodowego projektu przez Instytut Matki i Dziecka pokazuje, że w 2010 roku aż 18,3% dzieci w wieku 11-12 lat miało nadwagę, a 3,4% cierpiało na otyłość. Wśród siedemnastolatków i osiemnastolatków odsetek młodzieży z nadwagą i otyłością wynosił odpowiednio 10,9% oraz 2,5% . Wniosek jest prosty – młodsze roczniki nastolatków mają większe problemy z otyłością, niż starsze. Warto więc już dziś zadbać o dietę malucha, Twoje starania zaprocentują nie tylko prawidłową masą ciała, ale także zdrowiem dziecka w przyszłości.

Porozmawiajmy

Ciekawe

Dostrzeżone

penis dlonierece radosc z brzucha

Inspiracje